تبلیغات
کمانه Kamane - (406) شستن دست ها در وضو، از آرنج تا انگشتان یا از انگشتان تا آرنج!

(406) شستن دست ها در وضو، از آرنج تا انگشتان یا از انگشتان تا آرنج؟!

یَأَیهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ إِذَا قُمْتُمْ إِلىَ الصَّلَوةِ فَاغْسِلُواْ وُجُوهَكُمْ وَ أَیْدِیَكُمْ إِلىَ الْمَرَافِقِ وَ امْسَحُواْ بِرُءُوسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلىَ الْكَعْبَینْ‏ِ.... (مائده/6)

اهل سنت، شستن دست را از انگشتان تا آرنج می دانند؛ چون آیه می فرماید الی المرافق... .

شیعه، شستن دست را از آرنج تا انگشتان می داند چون الی را به معنای من، معنا می کنند و مثالهایی را به عنوان شاهد می آورند که الی به معنای من است. (هر چند اگر بپذیریم که نمونه ای وجود داشته باشد که الی به معنای من باشد, ولی از کجا معلوم که در این آیه نیز، همان گونه است؟).

ظاهر نظر اهل سنت، می تواند صحیح باشد، ولی با کمی دقت می توان گفت که این نظر، کاملا اشتباه است چون:


در (إلی) دو حالت می توان لحاظ کرد؛ 1- یکی آن که با (من) همراه است: سافرت من قم الی تهران. در این مثال من به معنای ابتدای حرکت است و الی به معنای آخر مسیر (تا) است که تا تهران خواهد بود. 2- دیگری آن که بدون (من) است: مثل فَاغْسِلُواْ وُجُوهَكُمْ وَ أَیْدِیَكُمْ إِلىَ الْمَرَافِقِ...

در حالت دوم که هیچ ابتدایی را بیان ننموده است، (إلی) همان معنای (تا) را دارد ولی بمعنای آخر مسیر نیست بلکه به معنای بیان جهت و سمت است و ابتدای آن را به عرفی واگذار نموده است که عادتا به آن عمل می کنند، که عادتا از بالا به پایین است.

در فَاغْسِلُواْ وُجُوهَكُمْ وَ أَیْدِیَكُمْ إِلىَ الْمَرَافِقِ... (الی) به معنای جهت و سمت است یعنی صورتها را بشویید و دستان را تا آرنج ها نه کمتر، بشویید؛ به عبارت دیگر، دستان باید تا آرنج شسته شود و پایین تر از آن صحیح نمی باشد و بالاتر از آن نیازی نیست؛ در این جا قرآن شستن را به عرف و عقل واگذار کرده است. انسانها عادتا در شستن صورت، چه کار می کنند؟ انسانها صورتشان را عادتا از بالا به پایین می شوید و یا در شستن بدن نیز از بالا به پایین می شویند. هیچ انسانی در هنگام شستن عادی صورت، آب را از چانه به پیشانی نمی ریزد تا صورت را بشوید و یا انسان در حمام، در شستن بدن، آب را از نوک انگشت تا سر نمی ریزد (و اصلا عادتا ممکن نیست) بلکه آب را از سر می ریزد و یا زیر دوش می رود که آب را از بالا به پایین میریزد.

به مثال ذیل توجه کنید:

اگر به نظافت چی گفته شود، دیوار را تا پنجره بشوی، به این معناست که بالاتر از پنجره نشوی؛ نحوه ی شستن را به عهده خود نظافت چی می گذارد چون انسانها عادتا آب را از بالا به پایین می ریزند تا دیوار را بشویند. و هیچ انسان عاقلی آب را از پایین دیوار به طر ف بالای نمی ریزد تا دیوار را بشویند. اگر کسی در شستن دیوار آب را از پایین به بالا بریزد و یا دست بکشد، مورد تمسخر دیگران قرار می گیرد و به او می گویند، هیچ آدم عاقلی این کار را می کند؟! این معنای اعتماد شارع به مکلف است در انجام جزئیاتی که عادتا انسانها این گونه عمل می کنند و عادتا غیر از آن ممکن نیست و یا بسیار سخت است که عاقلانه نخواهد بود.

با توجه به مطالب بیان شده، در همین آیه، خداوند در شستن صورت، به عرف عادی انسانها که عادتا این گونه عمل می کنند، اعتماد نموده است و نحوه شستن صورت از پیشانی تا چانه را بنا بر اعتماد عرف عادی انسانها، به خود مکلف واگذار نموده است و چیزی ذکر نکرده است.  

------------------------

غلامحسین زکوی

 کمانه

 http://kamane.mihanblog.com

hosseinzakavi@gmail.com




طبقه بندی: وضو،  سنت الهی ،  نقد و نظر،  بدعت و نو آوری، 
برچسب ها: وضو، حلال و حرام، سنت الهی، نقد و نظر،  

تاریخ : سه شنبه 17 آذر 1394 | 12:05 ق.ظ | نویسنده : غلامحسین زکوی | نظرات
.: Weblog Themes By VatanSkin :.


بارش برگ های پاییزی!!

  • کد نمایش افراد آنلاین