تبلیغات
کمانه Kamane - (373) دعا در روایات 2.) با دعا و استغفار، بلاهای طبیعی و غیرطبیعی در کمین را، دور کنید؛

2.)  با دعا و استغفار، بلاهای طبیعی و غیرطبیعی در کمین را، دور کنید؛



انسان، قبل از تولد و در زمان تولد و بعد از آن، دائما در خطرات و بلایای فراوان قرار دارد. بسیاری از این خطرات و بلایا قابل پیشگیری است مثل مسائل درمانی و بهداشت و اتفاقات رانندگی و دوری از تخلفات و بی‌احتیاطی‌ها در استفاده‌ی نادرست از وسایل خطرناک و... و بسیاری دیگر تقریبا قابل پیش‌گیری نیست مثل خطرات سیل و زلزله و طوفان و... که در اختیار انسان نیست.

همانطوری که قبلا بیان کردیم، در مواردی که قابل پیشگیری است دعا اثری نخواهد داشت چرا که خداوند انسان را از انداختن خود در مواضع هلاکت باز داشته است. اما در مواردی که مرگ‌ها و بلایای طبیعی قابل پیشگیری نیست، دعا بهترین راه برای دور نگه داشتن انسان از آن  بلایا می‌باشد و انسان از مرگ می‌تواند رهایی یابد نه اینکه دعا در مقابل و عرض بلا قرار ‌گیرد زیرا دعا نمی‌تواند جایگزین سنت احتیاط و اجتناب از انداختن خود به هلاکت گردد. چرا که اگر دعا می‌توانست به جای سنت الاهی بنشیند و انسان را در وقایع طبیعی نجات دهد، نیازی نبود که انسانها خانه‌های خود را استحکام بدهند و یا خانه‌ی خود را از مسیر سیلاب دور سازند. آیا دعا می‌تواند خانه‌ای که در مسیر سیلاب است، از گرفتار شدن در سیلاب نجات دهد؟ مسلما چنین نیست زیرا سنت الاهی بر آن است که اگر خانه در مسیر سیلاب باشد، ویران می‌شود و مرگ حتمی است. دعا فقط می‌تواند ما را از آن موضع دور نگه دار تا در سنت الاهی قرار نگیریم یعنی همان کاری که حضرت امیرمؤمنان امام علی علیه السلام با دیوار درحال ویرانی کرده بود و خود را از‌ آن دور نمود تا در قضای حتمی مرگ زیر دیوار در حال ویران، نجات دهد. هر کس زیر دیوار خراب باشد، می‌میرد آیا دعا، صدقه می‌تواند انسان را از مرگ نجات دهد؟ یقینا خداوند چنین نخواسته است زیرا سنت الاهی در این حالت مرگ است. و این سنت با هیچ چیزی قابل تغییر نیست.

امیرمؤمنان امام على علیه السلام می‌فرمایند: موجهاى بلا را پیش از آن كه بلا سر رسد، از خود دفع كنید؛ سوگند به آن كه دانه را شكافت و مردمان را بیافرید، شتاب بلا به سوى مؤمن بیشتر است تا شتاب سیلاب از فراز تپه به پایین آن و از تاخت اسبهاى تاتارى.[1]

در این روایت حضرت فرمودند، دفع کنید یعنی نگذارید بلا بیاید که اگر بیاید سنت الاهی آن مرگ است ولی می‌توان آن را با دعا و استغفار دفع نمود یعنی خداوند آن را برای شما مقدر نفرماید. استغفار دعایی است برای آمرزش گناهان و جهت پاکیزگی از نجاسات روحی و قلبی. استغفار نیز می‌تواند بلاها را دور کند و انسان را در گرفتار شدن در مرگ معلق و مقدر، دور نماید ولی نمی‌تواند مانع از مرگ گردد. مرگهای مقدر اگر تقدیر شوند و نازل شوند از سنت الاهی است که قابل تغییر نیست،  و دعا و استغفار نمی‌تواند از آن جلوگیری کند یعنی تصادف شدید با ماشین که منجر به مرگ می‌شود، دعا نمی‌تواند از آن جلوگیری کند، بلکه دعا می‌تواند انسان را در آن جایگاه قرار ندهد که با ماشین تصادف کند که اگر تصادف بکند، مرگ حتمی است.

" وقایع دردناکی که به شما می‌رسد، به جهت عملکرد خودتان است و او از بسیاری می‌گذرد.!" [2]

این یک قضا و سنت الاهی است که با دعا و استغفار نمی‌توان این بلاها را دور کرد بلکه باید توبه کرد و دعا کرد تا ازگناه بخشوده شویم و خداوند ما را از قرار گرفتن در این گونه بلاها دور نگه دارد تا گرفتارش نشویم وگرنه اگر گرفتارش شدیم نه دعا می‌تواند ما را نجات دهد و نه استغفار.

"پیامبر خدا صلى الله علیه و آله می‌فرمایند : انواع بلاها را با استغفار برطرف كنید." [3]

در روایت ذیل آمده است اگر بلا نازل شده باشد دعا فایده‌ای ندارد. آیا این روایت منافاتی با روایاتی که دعا بلاهای نازل شده و نازل نشده را دفع می‌کند، دارد؟

"امام زین العابدین علیه السلام می‌فرمایند: دعا كردن بعد از نازل شدن بلا، ]چندان] فایده‌اى ندارد"[4]

کما اینکه سابقا بیان نمودیم، بلا وقتی نازل می‌شود، چنانچه انسان به آن مبتلا شود و گرفتار آن بلا شود، دعا نمی‌تواند آن بلا را دفع کند چون انسان گرفتارش شده است و در غیر از مرگ، از خداوند می‌خواهد که تأثیر بد آن را کمتر نماید. ولی اگر گرفتارش نشده‌است در این صورت از خداوند می‌خواهد که با توبه و دعا، او را از آن جایگاه خارج کند تا از صدمه‌ی بیشتر نجات یابد. دفع کردن بلا، زمانی است که هنوز انسان به آن گرفتار نشده باشد. در موردی که گرفتار بلا نشده باشد، دعا آن را دور می‌کند یعنی نمی‌گذارد بلا نازل شود چون گناهان باعث بلا می‌شوند اگر توبه کنیم، دیگر گناهی وجود نداردتا بلا نازل شود.

 

 

 



[1] - . مجلسی، بحار الانوار ؛ ج 10, ص 98, حدیث 1؛ صدوق، الخصال؛ ج2, ص620. ؛ ترجمه: ری شهری، میزان الحکمه، ج4، ص 20..

[2] - أَصَبَكُم مِّن مُّصِیبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَیْدِیكمُ‏ْ وَ یَعْفُواْ عَن كَثِیرٍ.  شوری/ 30. ؛

[3] - . حر عاملی، وسائل الشیعه, ج 9, ص 28, حدیث 1140. ؛ ترجمه: ری شهری، میزان الحکمه، ج4، ص 20.

[4] - . مجلسی، بحار الانوار، ج 90, ص 314, حدیث 19. ؛ ترجمه: ری شهری، میزان الحکمه، ج4، ص 21.

 




طبقه بندی: خیر و شر،  آزمایش الهی،  دعا،  قضا و قدر،  علت و معلول،  سنت الهی ،  نقد و نظر،  بدعت و نو آوری، 
برچسب ها: سنت الهی، بدعت و نوآوری، نقد و نظر، قضا و قدر، علت و معلول، دعا،  

تاریخ : یکشنبه 17 خرداد 1394 | 11:29 ب.ظ | نویسنده : غلامحسین زکوی | نظرات
.: Weblog Themes By VatanSkin :.


بارش برگ های پاییزی!!

  • کد نمایش افراد آنلاین