تبلیغات
کمانه Kamane - (362) انواع خواست خداوند؛

(362) انواع خواست خداوند؛


خواست خداوند را می‌توان به اشکال ذیل بیان نمود:

1-    خواستی که اراده‌ی انسان نقشی در آن ندارد؛

بوجود آورنده‌ی آسمانها و زمین است؛ پس هنگامى كه فرمان چیزی دهد، فقط به آن مى‏گوید: "باش!" پس خواهد بود. [1]

خلقت موجودات، صفات غریزی موجودات، تأثیرپذیری موجودات در قالب سنت های تکوینی مثل حرارت در آتش و خاصیت سوزاندن، وضع قوانین تکوینی و تشریعی و... . در این گونه اراده و خواستها، هیچگونه تغییر و تبدیلی تحقق نخواهد یافت و اگر در ظاهر تغییر مشاهده شود، تغییر در قانون و حکم نیست بلکه موضوع از حکم خارج شده است.

سنت الاهی و یا قضای الاهی خواست خداوند است و انسان هیچ اختیاری در خلق، پذیریش و مخالفت با آن ندارد. خلقت آتش به همراه ویژگی خاص آن یعنی سوزانندگی در اختیار انسان نیست علاوه بر اینکه چه بخواهد یا نخواهد باید بپذیرد که آتش می‌سوزاند و باید  از آن اجتناب کند و یارای مخالفت با آن را ندارد زیرا اگر دست به آتش بزند، سوختن امری قطعی و مسلم است و نمی‌تواند از آن جلوگیری نماید.

2-    خواستی که اراده‌ی انسان در آن نقش دارد؛

عقل و اختیار و به عبارت دیگر قدر الاهی، خواست خداوند است که انسان در تعامل با آن مختار است چون درتعامل با آتشی که سوزانندگی آن قطعی است و عدم مراعات با آن، سوختن امری مسلم خواهد بود، انسان می‌تواند از آن دوری گزیند و خود را نجات دهد. اجتناب کردن از آتش که نتیجه‌ی قطعی نسوختن و دوری نکردن از آتش که نتیجه‌ی حتمی سوختن را به دنبال دارد، هردو به عنوان سنت و قضای الاهی، خواست خدا هستند ولی تعامل و انتخاب یکی  از راه‌ها و خواست‌های خداوند، با انسان است. اگر در  اجتناب از آتش و مراعات احتیاط و امنیت، نسوختیم این خواست خداوند است و اگر در دوری از آتش احتیاط لازم را به خرج ندادیم نیز خواست خداوند است ولی این تعامل دو گانه در اختیار انسان است. چنانچه در بیان این جمله (خدا خواست و یا خدا نخواست) اختیار را از خود سلب نماییم و مرادمان این باشد که هیچ اختیاری نداشتیم و خواست خدا بود که بسوزیم، سخنی بس نادرست گفته‌ایم ولی اگر منظور از این جمله آن است که در این خواست خداوند و این سنت الاهی ما مراعات جوانب آن را ننمودیم، سخنی درست و صحیح می‌باشد.

 

------------------------

غلامحسین زکوی، کتاب فریاد خسته دلان، انتشارات دانشکده اصول دین.1390

 غلامحسین زکوی

 کمانه

 http://kamane.mihanblog.com

hosseinzakavi@gmail.com

 



[1] - بَدیعُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ إِذا قَضى‏ أَمْراً فَإِنَّما یَقُولُ لَهُ كُنْ فَیَكُونُ . بقره/117. ؛

 

 

 




طبقه بندی: دعا،  سنت الهی ،  نقد و نظر،  بدعت و نو آوری،  اراده و انتخاب، 
برچسب ها: سنت الهی، بدعت و نوآوری، نقد و نظر، دعا، اراده، انتخاب، اراده الهی،  

تاریخ : یکشنبه 3 خرداد 1394 | 11:34 ب.ظ | نویسنده : غلامحسین زکوی | نظرات
.: Weblog Themes By VatanSkin :.


بارش برگ های پاییزی!!

  • کد نمایش افراد آنلاین